pedagogmedmera

Direktlänk till inlägg 29 juli 2018

Jobbiga farväl ...

Av Anna Malm - 29 juli 2018 16:00

Att ta farväl av en klass efter några år tillsammans är alltid jobbigt ... och extra jobbigt blir det när man dessutom byter skola & kommun och därmed inte har chansen att stöta på & prata lite med sina gamla elever "now and then" ... Att sen släppa en klass som inte varit helt lätt att komma in på livet, men där man efter hårt arbete lyckats skapat goda relationer gör riktigt ont må jag säga ... För det ÄR inte bara att lära barnen en massa saker och sen åka hem & stänga av allt, utan de blir även ens vänner och man tänker på dem & bryr sig om hur det går för dem i framtiden ... Den som säger nåt annat hoppas jag aldrig kommer att jobba som lärare.


Den klass jag släppte nu i juni var precis en sån klass som man aldrig kommer att glömma .. en klass som det verkligen gjorde ont att släppa ... De har vetat hela läsåret att när de börjar fyran ska de få en annan lärare, men ändå blev flera ledsna när jag berättade att jag inte ska vara kvar på skolan när höstterminen börjar igen ...


   

Jag fick lova dyrt och heligt att komma och hälsa på dem samt gå med i en klasschatt på snapchat så att vi iaf har kontakten kvar där ... Vi fick iaf en fantastiskt trevlig Skåneresa tillsammans med glada skratt och underbart väder ... ett minne att bevara i hjärtat ...


   

Tykarpsgrottan var första stoppet ..

   

Sen blev det lite rastning av barn vid Brösarps backar med order om att springa upp & nerför backarna ...

   

Barn SKA vara busiga oxå ... <3

 

En guidad tur på Glimminge hus hann vi oxå med ...

   

Sista stoppet var Ales stenar ...

   

En goooo glass till fröken Anna hanns med innan vi åkte hemåt ... (hallonsorbet & choklad)


Jag kan säga att det var mycket svårt att hålla tårarna tillbaka på skolavslutningen ... tänk att jag åter igen haft turen att få ynnesten att undervisa så goa ungar med fantastiska föräldrar <3

 

                 


Nu är det hög tid att blicka framåt och fokusera på att skapa lika starka band med nästa klass ... trots att det gör så ont när det är dags att ta farväl ... Men det är det trots allt värt i slutändan.  

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Malm - 2 december 2019 19:04

Sen en tid tillbaka arbetar jag på en skola som har ett socialt belastat upptagningsområde. Barnen på skolan är många, föräldrarna i stort sett utan krav på skolan, många barn är fattiga och en stor andel av barnen brottas med språkförbistringar pga ...

Av Anna Malm - 23 augusti 2018 12:15

Idag fick jag en hälsning från en före detta elev och hens mamma som gjorde mig så glad ... Det är såna saker som gör att man verkligen orkar när det känns motigt ... <3   Hej Anna! Jag hoppas att du haft ett underbart lov och att du trivs p...

Av Anna Malm - 17 mars 2018 14:17


Att man lär sig mer, bättre & djupare i samspel med andra människor är ingen nyhet ... Jag försöker tänka så när jag undervisar och välkomnar elevers initiativ att hjälpa varandra att förklara saker samt försöker ha gruppuppgifter med jämna mellanrum...

Av Anna Malm - 23 december 2017 09:30

Som vi har väntat och längtat ... hela december är en enda lång längtan efter julledighet, få umgås med nära och kära samt en spänning över de klappar man ska ge och få ... Ja så kan man ju tänka och så är det för de allra flesta, men det finns många...

Av Anna Malm - 11 december 2017 16:09

Idag fylldes mina ögon av tårar och mitt hjärta var sprickfärdigt av stolthet ... idag fick jag plocka en av de där åtråvärda frukterna vi pedagoger odlar genom åren ... kanske var det som hände en banal grej, men för mig var det ett bevis på hur vik...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards